VÚB a Tatra banka už opustili prvé budovy, ktoré im umožnil vyprázdniť kovidový úspech home officu

Čast priestorov v Petržalke Tatra banka predáva, boli jej už zbytočné.

Podpisujú dodatky k zmluvám, už budú robiť prevažne z domu. Aj keď boli zvyknutí na to, že chodili denne do práce, už vedia, že sa to ani po korone nevráti. Viaceré firmy si už spočítali, že home office sa im oplatí, lebo ušetria na priestore.

Kým vláda v lete premeškala možnosť nachystať sa na druhú vlnu pandémie, vo viacerých podnikoch bolo toto obdobie čulejšie, upravovali svoje priestory a nezriedka došli na to, že nie všetky budú ďalej potrebovať.
Rušnejšie ako obvykle bolo leto napríklad v bratislavskej centrále VÚB, ktorá sťahovala svojich pracovníkov, presúvala ich po poschodiach a do vlastnej budovy na Mlynských Nivách dostala aj tých, ktorí pracovali v iných prenajatých priestoroch mimo jej hlavnej lode.

Vo VÚB už vedeli, že home office, ktorý si v maximálnej miere začali testovať na jar, funguje dobre, ľuďom vyhovuje a budovu už všetci naraz využívať nebudú. Na normálny chod postačí, ak tam zostanú fyzicky pracovať dve percentá pracovníkov.

Neznamená to, že doma budú pracovať všetci, no je pravdepodobné, že minimálne 40 percent z nich bude doma vždy. VÚB podnájom v prenajatých kanceláriách ukončila, prinesie jej to úspory, ich veľkosť konkretizovať nechce.

Nie je jediná

VÚB nie je jediná. Podľa Samuela Šporku z oddelenia prenájmu kancelárskych priestorov v poradensko-realitnej firme JLL sa na trhu objavuje stále viac podnájmov priestorov od väčších firiem, ktorí si vyhodnotili, že časť svojich kancelárií aktuálne nepotrebujú a zrejme už potrebovať nebudú.

Niektoré si hľadajú nových nájomníkov, niektoré sú na predaj. Tatra banka, ktorá tiež prerábala svoje kancelárie už pred pandémiou, vypratala jednu celú budovu z areálu Tatra City v Bratislave na Černyševského ulici a hľadá preň nového majiteľa.

V Tatra banke už tri roky niektorí pracovníci robili na pravidelný home office. Mimoriadna situácia im ukázala, že ich vie byť viac. „Do budúcnosti plánujeme znížiť fyzickú prítomnosť zamestnancov centrály na úroveň 65 až 75 %, budeme využívať desk sharing a home office,“ hovorí Tatra banka.
Pre porovnanie, Slovenská sporiteľňa na centrále od jari funguje s obsadenosťou budov len na polovicu. ČSOB mala v prvej vlne len pätinu pracovníkov centrály v práci, zvyšní pracovali z domu.

ČSOB sa napriek tomu stále cíti vo vlastnej budove stále skôr tesnejšie, home office na tom nič nemení. ČSOB má relatívne novú centrálu v bratislavskom Zukermandeli. Nasťahovala doň svoje dcéry, naposledy už aj veľkú lízingovú dcéru. No tlak cíti aj pre nové projekty, napríklad jej pribudnú ľudia po tom, čo dostane posledné povolenia a bude môcť naplno rozbehnúť fúziu s OTP Bankou Slovensko.

Dopyt po kanceláriách je menší

V celkovom meradle sa podľa Šporku dopyt po kancelarskych priestoroch tento rok znížil, aj keď ho udržuje aj to, že niektoré firmy si dohadujú nájom na dobu určitú. A musia si vyjednať nové zmluvy. Neobsadenosť sa ale aj vďaka budovám, ktoré sa dostavali alebo sú tesne pred dokončením, zvyšuje. „Zákonite je tu tlak na nájmy, ktoré sa pomaly v niektorých častiach, nie plošne znižujú, hovorí“.

Každopádne, niektoré firmy sa podľa neho utvrdili, že povaha ich biznisu je založená na interakcii medzi zamestnancami. A je lepšie, keď sa ľudia stretnú v kancelárii. Tok informácií je tak rýchlejší a nápady sa rodia ľahšie než na videohovore.

Potom neriešia zmenšovanie priestorov, skôr sa pripravujú na celkom nový koncept fungovania. Pripravujú menej miest na permanentné sedenie a pridávajú omnoho viac zdieľaných sedení (hot-desk) a samostatných miestností na sústredenú prácu (focus roomov).

No iné firmy si dokážu odsledovať výsledky svojich zamestnancov pracujúcich z domu a pokiaľ sú s ich výkonom spokojné, do kancelárie sa naspäť nehrnú. Efektívne sa to ukázalo u drvivej väčšiny najmä v prípade centier zdieľaných služieb.

 

Autor: Denník N, Martina Kláseková